AJCN EB Program 2010
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Purchase Article
Right arrow View Shopping Cart
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Right arrow reprints & permissions
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Sacanella, E.
Right arrow Articles by Estruch, R.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Sacanella, E.
Right arrow Articles by Estruch, R.
Agricola
Right arrow Articles by Sacanella, E.
Right arrow Articles by Estruch, R.
American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 86, No. 5, 1463-1469, November 2007
© 2007 American Society for Nutrition


ORIGINAL RESEARCH COMMUNICATION

Down-regulation of adhesion molecules and other inflammatory biomarkers after moderate wine consumption in healthy women: a randomized trial1,2,3

Emilio Sacanella, Mònica Vázquez-Agell, Mari Pau Mena, Emilia Antúnez, Joaquim Fernández-Solá, José Maria Nicolás, Rosa M Lamuela-Raventós, Emilio Ros and Ramón Estruch

1 From the Department of Internal Medicine, Hospital Clinic (ES, EA, JF-S, JMN, RE), Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) (MV and MPM), Department of Nutrition and Food Science, CeRTA, Pharmacy School (RML-R), Lipid Clinic (ER), Hospital Clinic, University of Barcelona, Barcelona, Spain

Background: Moderate alcohol consumption is cardioprotective. The mechanism for this beneficial effect might be reduced inflammatory responses, as suggested by prospective studies and small clinical trials in men. No studies have evaluated the antiinflammatory effects of wine in women.

Objective: We investigated whether low-dose intake of white and red wines has differential effects on inflammatory markers in women.

Design: In a crossover study, we randomly assigned 35 healthy women to two 4-wk periods of 20 g ethanol/d as white or red wine, preceded by two 4-wk washout periods. Before and after interventions, we measured serum lipids, circulating inflammatory biomarkers, cellular adhesion molecules (CAMs), and adhesion of monocytes to stimulated endothelial cells.

Results: HDL cholesterol increased, and the serum concentrations of high-sensitivity C-reactive protein, intercellular adhesion molecule-1, CD40L, and interleukin-6 decreased after either wine (P < 0.01, all). Vascular CAM-1 and E-selectin decreased (P < 0.01) only after red wine. CAM expression by mononuclear cells was blunted after either wine, with a greater suppressant effect of red wine. Enhanced adhesion of monocytes to stimulated endothelial cells was reduced by 51% (95% CI: –57%, –45%) after white wine and by 89% (95% CI: –96%, –82%) after red wine (P = 0.01 for between-wine differences).

Conclusions: Moderate wine consumption is associated with beneficial effects on various inflammatory pathways related to endothelial activation in women. Probably because of its higher polyphenol content, red wine shows superior antiinflammatory effects than does white wine. Reducing low-grade inflammation and endothelial activation may be another potential mechanism by which alcoholic beverages exert their cardioprotective effect.

Key Words: Inflammatory biomarkers • endothelium • adhesion molecules • wine • polyphenols




This article has been cited by other articles:


Home page
CirculationHome page
L. Djousse, I-M. Lee, J. E. Buring, and J. M. Gaziano
Alcohol Consumption and Risk of Cardiovascular Disease and Death in Women: Potential Mediating Mechanisms
Circulation, July 21, 2009; 120(3): 237 - 244.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
QJMHome page
A. Gibson, J.V. Woodside, I.S. Young, P.C. Sharpe, C. Mercer, C.C. Patterson, M.C. Mckinley, L.A.J. Kluijtmans, A.S. Whitehead, and A. Evans
Alcohol increases homocysteine and reduces B vitamin concentration in healthy male volunteers--a randomized, crossover intervention study
QJM, November 1, 2008; 101(11): 881 - 887.
[Abstract] [Full Text] [PDF]


Home page
FASEB J.Home page
C. M. Klinge, N. S. Wickramasinghe, M. M. Ivanova, and S. M. Dougherty
Resveratrol stimulates nitric oxide production by increasing estrogen receptor {alpha}-Src-caveolin-1 interaction and phosphorylation in human umbilical vein endothelial cells
FASEB J, July 1, 2008; 22(7): 2185 - 2197.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Copyright © 2007 by The American Society for Nutrition